Der er ingen tvivl om, at 2022 er et utroligt kompliceret år for dem, der driver forretning både inden og uden for Danmark.

Der er dog både gode og dårlige ting i vente for 2022, hvis du driver business. For selvom der har været udfordringer op til 2022, og der også fortsat er det i år, er der ingen tvivl om, at der også opstår nye tendenser og muligheder ude i markedet.

Udfordringer med corona-epidemien

De store udfordringer fra corona-epidemien påvirker stadig virksomheder. Den har sat en stopper for rigtig mange brancher, hvor mange enten er lukket eller kun lige holder sig i live med det yderste af neglene. Corona har især haft en stor konsekvens for oplevelsesøkonomien og servicefagene, hvor mennesker møder andre mennesker.

Og selvom der udbredes vacciner hastigt i 2020-2022, er der ingen tvivl om, at der vil være brancher, der nok har ændret sig for altid på baggrund af corona. Men det betyder bestemt ikke, at det ikke længere er muligt at drive forretning. Faktisk kan mange store virksomheders opstart spores tilbage til krisetider.

På tide at starte ny forretning?

Så derfor kan 2022 måske være året, hvor det netop er på tide at kaste dig ud i at lave en ny forretning, hvad end det så er din første eller din tiende forretning. Selvom mange forretninger har været udfordret i 2020-2021 og det meste af 2022, betyder det ikke, at der ikke også er forretninger, der klarer sig godt.

Sidder du derfor inde med en god ide, der ikke lader sig begrænse af corona, er det måske på tide at kaste dig ud i at prøve den af for at se, om du ikke skal i gang med at lave business i 2022. Selv krigen i Europa bør ikke holde dig tilbage.

Flere markeder boomer i 2022

Der er mange markeder, der – omvendt service- og turistindustrien – har set et boom under corona, og som fortsat er i vækst i 2022. Herunder finder vi blandt andet mange online butikker, der har haft kronede dage under corona, da stort set alle danskere har handlet online inden for de sidste 12 måneder.

Mange er endda også begyndt at handle dagligvarer på nettet på baggrund af corona. Og mange webshops har haft de bedste 12 måneder i deres levetid under corona, fordi folk ikke har kunne bruge pengene ude i de fysiske butikker, men i stedet har været tvunget til nethandel.

Kriser kalder på nye måder at gøre tingene på

Når der kommer en krise, er det et opportunt tidspunkt at tænke på at starte en ny forretning. Du kan nemt se, hvilke typer forretninger der netop ikke kan klare sig, og kan du finde på en smartere måde at gøre tingene på, kan du nemt komme ind på markeder i krise og tage en stor bid af mængden af kunder.

Så kriser er i den grad tidspunktet til at tænke ud af boksen og være kreativ, så du måske kan få succes med din business. Og den sidste periode har i den grad været en krise, der har kaldt på innovative og nye ideer.